Advertisement

Αγόρασε το δικό σου εδώ

Sunday, May 24, 2015

10 συμβουλές για όμορφα τοπία


Έχεις πάει εκδρομή. Ή ακόμα καλύτερα, βρίσκεσαι στις καλοκαιρινές σου διακοπές. Και γυρνώντας το νησί ή το βουνό, έχεις εντοπίσει μερικά υπέροχα μέρη, τόπους που θέλεις να φωτογραφίσεις. Αλλά αυτή τη φορά θέλεις να το κάνεις σωστά - όχι απλά να σηκώσεις το smart phone και να αποτυπώσεις κάτι θλιβερά κουνημένο και χωρίς ζωντάνια. Αν δοκιμάσεις τα παρακάτω να είσαι σίγουρος ότι το αποτέλεσμα θα είναι απείρως καλύτερο.

An American landscape
"An American Landscape", by Giuseppe Di Rocco

1. Μελέτησε

Δεν χρειάζεται σε πρώτη φάση να εφεύρεις τον τροχό από την αρχή. Στην πορεία της φωτογραφίας υπήρξαν εξαιρετικοί φωτογράφοι τοπίου, που δοκίμασαν πρωτοποριακά πράγματα για την εποχή τους. Δες τις φωτογραφίες τους. Δες πώς το έκαναν. Να είσαι σίγουρος πως την επόμενη φορά που θα είσαι έτοιμος να φωτογραφίσεις κάτι, θα το δεις με διαφορετικό μάτι.

2. Βγες από το σπίτι

Καλό είναι το διάβασμα για την φωτογραφία, δεν λέω... Αλλά για να βγάλεις φωτογραφίες τοπίου πρέπει να βγεις κι από το σπίτι, σωστά; Μια μικρή προετοιμασία δεν θα σε βλάψει. Ψάξε στο Internet για ωραίες τοποθεσίες, τύπωσε έναν χάρτη κι όταν φτάσεις εκεί βγες από το αυτοκίνητο και περπάτησε.

3. Η κατάλληλη στιγμή

Οι πιο όμορφες φωτογραφίες τοπίου στηρίζονται ξεκάθαρα στο παιχνίδισμα του φωτός στο περιβάλλον. Επόμενο είναι οι φωτογράφοι να έχουν το καλύτερο αποτέλεσμα την αυγή και το σούρουπο. Τότε είναι που ο ήλιος βρίσκεται χαμηλά και το φως του απλώνεται πιο απαλό, ενώ ταυτόχρονα τα χρώματα είναι πιο βαθιά και μελαγχολικά. Στην γλώσσα των φωτογράφων η ώρα μετά την αυγή αποκαλείται "χρυσή ώρα" και η ώρα πριν το σούρουπο αποκαλείται "γαλάζια ώρα". Βάλε, λοιπόν, ξυπνητήρι και ξεκίνα.

4. Πάντα σε RAW

Αν αναζητάς την καλύτερη δυνατή ποιότητα από τις φωτογραφίες σου, θα μπορέσεις να την βρεις μόνο όταν θα αρχίσεις να αποθηκεύεις τις φωτογραφίες σου σε RAW μορφή (υπάρχει ένδειξη στο μενού της μηχανής σου - διάβασε το manual). Σε αυτήν την μορφή μπορείς να πειραματιστείς όσο θέλεις με την επεξεργασία, χωρίς να χάσεις ποτέ την αρχική εικόνα της φωτογραφίας. Με την βοήθεια του Adobe RAW, που έχει γίνει πλέον πολύ ισχυρό, θα μπορέσεις επίσης να φροντίσεις και την παραμικρή λεπτομέρεια της φωτογραφίας σου, αναδεικνύοντας τα καλύτερα στοιχεία της.

Tibetan landscape
"Tibetan Landscape", by CoolBieRe
5. Σύνθεση του κάδρου

Ισχύει για όλες τις φωτογραφίες, αλλά ειδικά στην περίπτωση των τοπίων, η σύνθεση του κάδρου είναι το πιο σημαντικό σημείο. Το πιο εύκολο είναι να ακολουθήσεις τον θεμελιώδη "κανόνα των τρίτων" για να έχεις ένα εύστοχο αποτέλεσμα. Χώρισε νοητά (ή με την βοήθεια της μηχανής σου, καθώς πολλές έχουν τέτοια επιλογή) το κάδρο με τις γραμμές μιας τρίλιζας. Τα σημεία που έχουν περισσότερο ενδιαφέρον στο κάδρο πρέπει να τοποθετούνται εκεί που τέμνονται οι οριζόντιες και κάθετες γραμμές, ενώ ο ορίζοντας θα πρέπει να βρίσκεται επάνω σε κάποια από τις οριζόντιες. Βέβαια, οι κανόνες είναι για να σπάνε - μην φοβάσαι να πειραματιστείς.

6. Το βάθος

Για να μην χάσεις την παραμικρή λεπτομέρεια της εικόνας που βλέπεις και θέλεις να φωτογραφήσεις, θα πρέπει κάθε αντικείμενο να είναι ξεκάθαρο. Αυτό μπορείς να το κάνεις εύκολα, αυξάνοντας το "Aperture" στην μηχανή σου. Όσο πιο μεγάλο είναι το f τόση περισσότερη περιοχή μπροστά σου θα φαίνεται καθαρή. Όπως καταλαβαίνεις, σε πολλές περιπτώσεις ο χρόνος έκθεσης θα είναι μεγάλος και η χρήση τρίποδου γίνεται επιβεβλημένη.

7. Ο χρόνος έκθεσης

Όσο λιγότερο φως υπάρχει στο περιβάλλον, τόσο περισσότερο χρόνο θα χρειαστεί η μηχανή για να αποτυπώσει σωστά την φωτογραφία. Επίσης όσο μεγαλύτερο είναι το f, πάλι τόσο περισσότερο χρόνο θα χρειαστεί η μηχανή για να αποτυπώσει σωστά την φωτογραφία. Με άλλα λόγια, φωτογραφία τοπίου = απαραίτητο τρίποδο. Ακόμα κι έτσι, δύο ακόμα μικρές κινήσεις θα απογειώσουν το αποτέλεσμα. Η πρώτη είναι να χρησιμοποιήσεις καλώδιο για το πάτημα του κλείστρου ή χρονοκαθυστέρηση για να μην ακουμπάς καθόλου την μηχανή. Και η δεύτερη είναι η ενεργοποίηση του mirror lock στην μηχανή.

8. Φίλτρο ND

Από εδώ ξεκινούν οι λίγο πιο εξειδικευμένες συμβουλές, για εκείνους που θέλουν το κάτι παραπάνω. Οι επαγγελματίες φωτογράφοι τοπίου χρησιμοποιούν φίλτρα ND βιδωμένα μπροστά στον φακό της μηχανής τους. Με αυτά εξομαλύνουν την μεγάλη διαφορά στον φωτισμό του ουρανού και στον φωτισμό του τοπίου. Το αποτέλεσμα είναι η φωτογραφία να εμφανίζει λεπτομέρειες τόσο στον φωτεινό ουρανό όσο και στο πιο σκοτεινό τοπίο.
Sunday © Nicola Roggero
"Sunday", by Nicola Roggero
9. Φίλτρο Polarizing

Παραμένοντας στο θέμα των φίλτρων, υπάρχει ένας ακόμα τύπος που βοηθά να βγάλεις φωτογραφίες που θα κρέμονται σε τοίχους. Στην αγορά κυκλοφορούν τα polarizing filters, φίλτρα που βιδώνουν μπροστά στον φακό της μηχανής. Με αυτά εξαφανίζονται όλες οι αντανακλάσεις στο περιβάλλον και ενισχύονται τα χρώματα και όλα φαίνονται πιο καθαρά.

10. Με ανοιχτό μυαλό

Αυτή είναι και η πιο σημαντική συμβουλή απ' όλες. Κράτησε το μυαλό σου ανοιχτό για οτιδήποτε. Είναι πραγματικά σημαντικός ο κανόνας των τρίτων, για παράδειγμα, αλλά υπάρχουν και φωτογραφίες που αποτύπωσαν μαγικές εικόνες ακριβώς επειδή παράβηκαν τον κανόνα των τρίτων. Οι φωτογραφίες που τραβήχτηκαν την χρυσή και την γαλάζια ώρα εντυπωσιάζουν πολλές φορές, αλλά υπάρχουν και αριστουργήματα που τραβήχτηκαν το μεσημέρι. Οι αχανείς εκτάσεις και οι οροσειρές είναι πάντοτε εκστατικές, αλλά μπορεί μια λεπτομέρεια στο τοπίο να αξίζει το δικό της πλάνο. Μην φοβάσαι να πειραματιστείς - μπορεί να εκπλαγείς με το αποτέλεσμα.

Φυσικά, αν θέλεις να γίνεις πραγματικά μάστορας της φωτογραφίας τοπίου χρειάζεσαι ασταμάτητη εξάσκηση και μπόλικο διάβασμα. Ένα καλό βιβλίο για να ξεκινήσεις σε αυτό το μονοπάτι είναι το "Loving Landscapes" του Digital Photography School.
George Grivas Photographer

Δεν θα αναφερθώ μόνο στα τεχνικά ζητήματα. Αυτά έρχονται δεύτερα. Θα μπεις σε προσωπικά χωράφια, αφού ο σκοπός μου είναι να αποτυπώσω εμπειρίες και βιώματα.

No comments:

Post a Comment